Jag lider av PMDD

Helt övertygad. PMS är inte det jag lider av!! Jag lider & mår fruktansvärt dåligt av att ha dessa besvär! Ringde till bm som bad mig ringa gyn för jag har grova problem & måste behandlas & få en diagnos!

Vanliga PMDD-symtom är:

•känslan av att vara intensivt olycklig
•svårighet att se framtiden som positiv
•värdelöshetskänslor
•överkänslighet om man blir avvisad eller kritiserad
•plötsliga attacker av sorgsenhet eller gråt utan uppenbar anledning
•påtaglig ängslighet eller spänningar - •känsla av att vara nervös eller uppjagad
•varaktig och påtaglig ilska, irritation eller ökade konflikter med andra människor
•svårighet att umgås med andra människor
•intresseförlust för vardagliga aktiviteter, t ex arbete, skola eller vänner
•koncentrationssvårigheter
•ständig trötthetskänsla eller energilöshet
•ökad aptit eller tröstätande - särskilt salta eller söta livsmedel
•ökat sömnbehov eller sömnlöshet
•känsla av vanmakt eller kontrollöshet
Många kvinnor märker dessutom att de blir fumliga, får koncentrationssvårigheter, att minnet inte fungerar lika bra och att de får svårt att lära sig nya saker.

Som att läsa om mig..fruktansvärt!

Stöd från familjen och omgivningen är mycket viktigt. Det viktigaste är att visa förståelse för att kvinnan verkligen har en sjukdom, att hennes sätt att agera har en biologisk orsak. Många gånger lider kvinnan i efterhand av vad hon sagt och gjort. Detta i sin tur kan väcka både skam och skuld och dränera självkänslan. Det är vanligt att kvinnans partner upplever en stor hopplöshet under PMDD-perioderna eftersom man inte vet hur man ska hjälpa till. Det är till hjälp att anhöriga lär sig så mycket som möjligt om själva sjukdomen, dess orsaker och behandling. Ignorera inte kommentarer om självmord! Att säga att det bara är PMS-besvär kan vara farligt. Om det är riktigt allvarligt - kontakta läkare eller psykolog.

Många av symtomen vid PMDD påminner om vanlig depression men skiljer sig genom det cykliska mönstret. Symtomen varar mellan 10-14 dagar varje månad och uppträder direkt efter ägglossningen. Fem till sju dagar före mensblödningen kulminerar besvären för att sedan klinga av när blödningen börjar och helt försvinna inom tre till fyra dagar. Sjukdomen kan vara mycket handikappande för de kvinnor som drabbas och innebär ofta att både familjeliv och jobb blir lidande. Livskvaliteten blir allvarligt sänkt och många har så svåra PMDD-besvär före mens att de umgås med självmordstankar.

Känns skönt att jag inte är onormal! ;) men jag mår sjukt dåligt i perioder! Så nu vet ni med det, inget jag skäms över eller så! Men jobbigt är det, helt klart! :'(


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



RSS 2.0